Kategorier
Uncategorized

v. 17

Våren är här och vi har de senaste 3 veckorna (onsdagar) passat på att gå till vår ”egna” lilla skog som vi dessutom har döpt till Naturrutan 😀. Tror både eleverna och jag tycker det är stundtals trist att enbart vistats på skolans område. Och OJ vilken glädje det har varit för de att vara ute i det fria💗. De har klättrat på träd, byggt koja, lekt kull och kurragömma. I dag, fredags har vi haft städdag där vi alla hjälps åt att städa. Och det har erbjudits korvgrillning + dricka. Vädret har verkligen varit på vår sida, härligt!

Bedömningsstödet fortsätter och jag är snart klar med första delen, matematik. Nästa vecka börjar jag med svenska.

Svenska: Veckans bokstav är Zz som i zoo och är en konsonant. De har arbetat flitigt i sina bokstavshäften, skrivböcker och tittat på livet i bokstavslandet. Varje fredag sammanfattar vi veckan genom att skriva längre meningar i svenska boken.

MA: Fokus denna termin är subtraktion och differens. De arbetar i sina böcker, häften och extra material. Som ett komplement har jag fokuserat på kamratlärande. De har alltså blivit indelade i mindre grupper för att lära sig samarbete, att stötta och hjälpa varandra när de arbetar med lösningsuppgifter. Vi tränar också på dubbelt/hälften, att förstå termerna och när man kan behöva använda hälften och dubbel.

NO: Eleverna har lärt sig om nyckelpigans livscykel. Vi tillämpar EPA- modellen (enskilt, par och alla), tittat på fakta film och skrivit kort fakta text om nyckelpigans fyra stadier.

Engelska: I programmet ”the game” har det handlat om hur många sätt man kan säga hej på engelska. Fick lära oss flera olika sätt att säga hej på; hi, yo, good day and hello.

SO:  Temat har varit yrke. Vad är ett yrke och vilka är Sveriges vanligaste yrken? Jag var nyfiken på elevernas drömyrke. Det var ifrån taxichaufför till polis.

Nästa vecka:

Bokstaven Qq

Veckans ordbilder: Sitt, ditt och mitt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *